Vertailu: neljä 50w kilpamoottoriöljyä


by Jari H., 15.11.2025
Testasimme Suomalaisessa riippumattomassa laboratoriossa useiden tunnettujen valmistajien 50w kilpamoottoriöljyjä ja vertailimme niiden lisäainekemiaa sekä viskositeettiarvoja puolueettomassa laboratoriossa. Tulokset esitetään anonyymisti värikoodeilla: Vihreä, Ruskea, Sininen ja Villi kortti.

Testasimme Suomalaisessa riippumattomassa laboratoriossa useiden tunnettujen valmistajien 50 w kilpamoottoriöljyjä. Näytteet lähetiettiin sinne anonyymisti myös tulokset esitetään värikoodeilla – Vihreä, Ruskea, Sininen ja Villi kortti – jotta vertailu pysyy täysin puolueettomana ja keskittyy pelkästään teknisiin arvoihin.

Analyysissä keskityttiin lisäainekemiaan, viskositeettiin ja kulumametalleihin. Kyse ei ole markkinoinnista, vaan puhtaasta laboratoriotestistä.

1. Öljyjen numeerinen vertailutaulukko

Suure Villi kortti Vihreä Ruskea Sininen
Kulumametallit – ICP (ppm)
Molybdeeni463141343
Rauta0000
Kupari0010
Kontaminantit (ppm)
Pii (Si)04510
Natrium (Na)2100
Viskositeetti
KV40 (cSt)190.04204.03191.56199.87
KV100 (cSt)19.1320.7018.3619.10
VI114119106108
Lisäaineet – ICP (ppm)
Kalsium157207221022366
Magnesium01130
Boori016901
Zinkki (Zn)2268124011442869
Fosfori (P)206910178072721
Rikki (S)28500414126217439

2. Mitä suureet kertovat?

Zinkki (Zn) & Fosfori (P): ZDDP-lisäaine, suojaa kuumissa pistekuormissa ja nokka-akselin rajapinnoissa.

Molybdeeni (Mo): Vähentää kitkaa ja suojaa kylmäkäynnistyksissä sekä polttoainelaimennuksen aikana.

Kalsium (Ca): Detergentti. Korkea Ca voi muodostaa emulsiomössöä alkoholi- ja metanolikäytössä.

Rikki (S): Extreme-pressure (EP) -lisäaineiden ydin. Hyvin korkea S = vahva tribokalvo mutta aggressiivinen kemia.

Viskositeetti (KV40 / KV100): Kertoo öljyn paksuudesta kylmänä ja kuumana.

VI (Viskositeetti-indeksi): Korkeampi VI = vakaampi viskositeetti lämpötilavaihtelussa.

3. Yhteenveto: Paras → heikoin ja suositeltu käyttö

Öljy Yhteenveto Suositeltu käyttökohde
Villi kortti Erittäin korkea Mo + Zn/P + poikkeuksellisen korkea rikki. Selvästi vahvin lisäainekemia. Alkoholi- ja metanolimoottorit, erittäin raskas polttoainelaimennus.
Sininen Vahva ZDDP ja hyvä moly. Perinteinen racing-lisäainekemia, tasapainoinen. Bensiinikäyttöiset kilpamoottorit, drag & circuit.
Vihreä Moderni lisäainepaketti, kohtuullinen Zn/P ja hyvä VI. Ei optimaalinen kilpakäyttöön. Peruskäyttö, maltillinen rasitus.
Ruskea Selvästi matalin lisäainetaso. Heikoin kulumissuoja laboratoriotulosten perusteella. Ei suositella kilpakäyttöön.

4. Villi kortti vs Sininen – tekninen vertailu

Boundary-suoja: Villi kortti johtaa Mo-pitoisuudessa (463 vs 343), tarjoten paremman suojan kylmänä ja laimennuksessa.

EP-lisäaineet: Villi kortin rikkiarvo (28 500 ppm) on poikkeuksellisen korkea → erittäin vahva tribokalvo.

ZDDP: Sininen on vahvempi Zn/P-paketissa, mutta kokonaisuuden tasapaino jää heikommaksi Mo-osion puutteen vuoksi.

Lopputulos:
Villi kortti on selvästi paras alkoholi- ja metanolikäyttöön.
Sininen on vahva bensiinikäyttöön, mutta ei pärjää alkoholin vedenhallintavaatimuksissa.

5. Alkuperäinen laboratorioanalyysin kortti

Laboratorioanalyysin taulukko

(Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennettuna.)